Elementy domu

Bramy garażowe

Głównym zadaniem bramy garażowej jest zapewnienie wjazdu do pomieszczenia garażu. W domach jednorodzinnych garaż usytuowany jest najczęściej obok wejścia głównego, stanowiąc element reprezentacyjny obiektu. Przy wyborze należy kierować się nie tylko ceną. Warto również zwrócić uwagę na aspekt estetyczny. Niskiej jakości brama, nie dość, że będzie stwarzać problemy techniczne, to na trwałe oszpeci inwestycję.

image

Brama garażowa w budynku mieszkalnym.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że dla domów jednorodzinnych maksymalne nachylenie rampy wjazdowej/zjazdowej w przypadku podpiwniczenia oraz naziemnej wynosi 20%. Jeśli rampa znajduje się na zewnątrz, jest nieprzykryta i jest bardziej nachylona niż 15%, należy wykonać na niej ryflowanie.

Brama garażowa a prawo

Dokładne informacje o bramie można znaleźć w rozdziale 10 „Warunków technicznych". Minimalne wymiary bramy garażowej powinny wynosić 230 cm na szerokości oraz 200 cm na wysokości. Jeżeli we wnętrzu nie ma okien, brama powinna mieć perforacje i zapewniać minimalną wymianę powietrza — półtorakrotną na godzinę. Łączna powierzchnia netto otworów wentylacyjnych w bramie nie powinna być mniejsza niż 0,04 m² na każde stanowisko postojowe. Przed bramą powinna znaleźć się elektryczna instalacja oświetleniowa.

Podział bram garażowych ze względu na rodzaj

Rolowana

Brama rolowana nie zajmuje miejsca pod sufitem. Ze względu na fakt, że musi zwinąć się w rulon, jest dużo cieńsza niż bramy segmentowe. Może to powodować obniżenie temperatury we wnętrzu garażu. Jeżeli jednak zależy nam na bardzo minimalistycznym wyglądzie i czystych sufitach, jest to idealny wybór. Brama rolowana jest też szybsza i cichsza od bram segmentowych. Płaszcz otwartej bramy rolowanej tworzy kompaktowy zwój w nadprożu otworu garażowego, a obszar pod sufitem można wykorzystać na zamontowanie oświetlenia, lub jako dodatkowe miejsce do przechowywania.

Zalety:
  • Cicha,
  • zajmuje mniej przestrzeni podsufitowej.
Wady:
  • Może powodować wychłodzenie pomieszczenia.

Segmentowa

Bramy segmentowe dają najszerszą możliwość aranżacji. Dzięki technologii druku można wykończyć je w dowolny sposób i nadać niemal każdą teksturę.

Zalety:
  • Brama chowa się pod sufitem,
  • lekka konstrukcja.
Wady:
  • Zawiasy na krawędziach połaci mogą ulegać wytarciu i zacinaniu.

Rodzaje bram garażowych ze względu na materiał wrót

Metalowe

Charakteryzują się trwałością i odpornością na czynniki atmosferyczne. Wypełnienie paneli pianką poliuretanową lub wełną mineralną podwyższa ich właściwości izolacyjne, sprawiając, że brama nie przepuszcza do wnętrz chłodu. Specjalne uszczelki i zapadki mocowane w posadzce i na spodzie bramy uszczelniają próg po zamknięciu drzwi. Metalowe bramy garażowe nadają się idealnie do domu jednorodzinnego, w którym garaż użytkowany jest codziennie. Segmenty bram metalowych poruszają się na prowadnicach na każdej ze ścian i są w pełni szczelne, skutecznie zabezpieczając garaż przed mocnymi podmuchami wiatru. Bramy te zamykają się do wewnątrz, przez co nie trzeba martwić się o wielkość podjazdu w przeciwieństwie do np. bram uchylnych.

Zalety:
  • Trwałość,
  • stosunkowo niska cena.
Wady:
  • Mogą przymarzać do posadzki, jeśli przed garażem nie ma odwodnienia liniowego.

Drewniane

Ze względu na charakter materiału, drewniane bramy garażowe z reguły stosuje się jako rozwieralne lub przesuwne. Oczywiście brama wygląda imponująco i jest wykonana z naturalnego materiału. Trzeba jednak wziąć pod uwagę dodatkową przestrzeń, która umożliwi jej otwarcie. Skrzydła mogą być zamontowane na siłownikach, co sprawi, że garaż otworzy się bez potrzeby wychodzenia z samochodu. Na rynku można spotkać już firmy, którym udało się połączyć elementy bram segmentowych z obudową z prawdziwego drewna m.in.: WT4Home.

Zalety:
  • Wygląd.
Wady:
  • Wymaga konserwacji.

Jeżeli chcemy całkowicie zintegrować bramę z elewacją, możemy zamontować ja w licu ściany (podobnie jak roletę) i wykonać z tego samego materiału, którym pokryliśmy elewację — drewna, kamienia lub płyt. Takie rozwiązanie na pewno zapewni fenomenalny efekt i doda projektowi elegancji i nowoczesności.

Rodzaje bram garażowych ze względu na sposób otwierania

Ręczne

Bramy otwierane ręcznie często stosowane są w przypadku mniejszych garaży lub komórek technicznych. Działają na zasadzie suwnicy przymocowanej do stropu. Po podniesieniu za klamkę drzwi przesuwają się po prowadnicach w górę. Tak naprawdę każda brama powinna dać się otworzyć ręcznie w przypadku braku dopływu prądu lub awarii.

image

Brama garażowa otwierana ręcznie.

Mechaniczne

Rodzaj bramy z silnikiem z reguły ukrytym w kasecie naściennej lub w belce nadprożowej. Uruchamiana jest na przycisk, pilota lub aplikację w telefonie.

Konstrukcja

Silnik i prowadnice

Nadproże to element konstrukcyjny, który znajduje się powyżej otworu wjazdowego. To w tym miejscu zamontowana będzie górna część prowadzenia bramy wraz z napędem i to jego wysokość determinuje rodzaj podnoszenia. Minimalna wysokość nadproża powinna wynosić ok. 350 mm.

Węgarki

Węgarki to boczne wolne przestrzenie po obu stronach otworu to miejsce, gdzie montuje się kątowniki i prowadnice pionowe. Węgarki w bramach garażowych powinny mieć po minimum 110 mm.

Skrzydło

Skrzydło to główny element poruszający się w prowadnicach.

Uwagi

Brama powinna być poddana dozorowi technicznemu i od czasu do czasu oliwiona. Oliwienie jest szczególnie ważne dla elementów rolkowych narażonych na wycieranie. W garażu z reguły unosi się kurz, a te elementy po jakimś czasie pokrywają się smolistym osadem od oparów samochodowych. Sporadyczna konserwacja ruchomych części jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania systemów. Większość mocowanych obecnie bram to bramy elektryczne, dlatego należy przewidzieć zapas energii na ten cel już na etapie projektu budowlanego.